Skip to content Skip to footer

Интересът към батериите е голям, но трябва да са безукорно проектирани

Кирил Белелиев е директор „Доставки и продажби“ и член на Борда на директорите на „АмонРа Енерджи“ АД. Работи в „АмонРа Енерджи“ от самото й създаване през 2020 г., като минава през всички звена на фирмата.  
Отговаря за комуникацията и търговските взаимоотношения с международните производители от т.нар. първи стълб в соларната енергетика, които „АмонРа Енерджи“  представлява в България, включително с най-големия световен производител на инвертори SunGrow Energy и с единствения производител на фотоволтаични панели, листнат на високотехнологичната борса Nasdaq  – Canadian Solar.

Г-н Белелиев, „АмонРа Енерджи“ е първото фотоволтаично дружество на Българската фондова борса. Как се развива компанията, какви са най-важните ви постижения?

От ноември 2022 г. „АмонРа Енерджи“ е публична компания с над 100 акционери. Имаме представителства в България, Pyмъния, Maĸeдoния, Aлбaния, Cъpбия, Уĸpaйнa и Typция. В Румъния в края на 2023 г. придобихме местна фирма, която вече работи под името „АмонРа Енерджи Румъния“.

През изминалата година подобрихме капацитета на складовете и на логистиката. Покриваме всички градове в България. Увеличихме компонентите за соларни системи, които предлагаме, и съкратихме срока за доставка. Клиентите, за които осигуряваме оборудване „от днес за утре“, се удвоиха. Всеки месец добавяме нови продукти в портфолиото си, включително нишови и бутикови.

Ние сме първите на българския пазар, които предлагат инвертори на световни марки, като Sunwoda, Deye, SAJ, Solinteg, Pylontech, на добри цени, както и батерии за съхранение за домакинствата, индустрията, големите търговци на ток.

Към батериите в момента има огромен интерес заради новите програми с европейско финансиране. Разкажете повече за тях.

През 2023 г. започнахме да предлагаме различни високоволтови батерии на световни производители от т.нар. първи стълб на соларната енергетика по класацията на Bloomberg New Energy Finance. Качеството им е без компромис. Имаме и наши разработки за батерии.

Индустриалните батерии, най-общо казано, са два вида. Едните са за големи мегаватови централи, построени върху терен в соларен парк. Те са изцяло за продажба и служат за балансиране на производството на енергия. Другите са в цехове и предприятия, най-често по покривите.

И двата вида батерии обаче не са, както на повечето хора им се иска, plug and play. Те трябва да са безукорно проектирани. Доставчикът трябва да има „под ръка“ професионалисти, проектанти, инженери, които да направят проект и качествен, безопасен и дългосрочен монтаж на индустриални батерии.

Изборът на батерии не е просто нещо. Много компании предлагат батерии, но нямат изградената структура от професионалисти. Шансът един специалист във Варна да реши казус с батерия във Видин е много малък. Докато ние за всяка една точка в България можем да предложим инсталатори, проектанти, ръководители на проект. Да, соларното оборудване е поевтиняло като себестойност. Но по-важното е да се идентифицира необходимостта от батерия и на тази база да се подбере добро решение с качествено оборудване.

При индустриалните батерии друг голям проблем – след като се предложи решение, което да има финансов смисъл, и се направи проект – е да се пусне в експлоатация и да се поддържа. Ние, например, в Румъния работим с над 150 външни фирми за инсталация, а в България – с над 800. Два пъти месечно ги обучаваме за правилен монтаж и експлоатация на оборудването.

За какво друго, освен за правилния подбор на батерии за съхранение, трябва да внимава една фирма, когато избира доставчик на фотоволтаично оборудване?

Възможностите за соларен бизнес са неограничени. Според нас най-добре обаче е да се инвестира в покривни централи, да се търсят решения за собствения бизнес и неговото енергийно обезпечаване.

Има фирми, които предлагат компонента, който лесно може да се достави, без значение дали точно от него има нужда клиентът. А би трябвало първо да се анализира необходимостта, да се предложат различни технически решения, да се направи проект и чак накрая доставка. Затова е важно да се избере доставчик, който има асортимент и който може да предложи няколко решения.

Често се предлагат панели, които не са подходящи за конкретния покрив, но просто ги има на склад. След две-три години обаче тези панели „излитат“. Изграждат се покривни соларни системи или централи с батерии, където с просто око се вижда, че решението на проектанта или на инсталатора е било заблуждаващо, а не е отговаряло на реалните нужди на клиента.  Миналата година например, при невисоки средни ветрове за България, имаше доста централи, на които „изхвърлаха“ панелите. Причината? Конструкцията не е била правилно подбрана и са използвани големи панели, с над 2 кв. м. площ.

Ние успяхме отчасти да преборим практиката за поставяне на големи и мощни панели в България. Опитваме се да наложим немския стандарт – малки панели, до 2 кв.м. площ, от 420 и 460 вата, двулицеви (bi-facial) или с двойно стъкло (double glass). Този стандарт се използва не само в Германия, а и в доста други държави.

Каква е причината да налагате точно този стандарт при панелите?

Когато панелите са малки, по-добре може да се разпредели площта на покрива и по-лесно да се направи закрепянето им. Една централа има повече точки за захват при по-малки панели отколкото при по-големи.

Двулицевите панели и тези с двойно стъкло имат и други предимства. Bi-facial произвеждат между 5 и 7% повече енергия при оптимални условия. Панелите имат клас на горимост и запалимост. Когато един панел има отзад стъкло, той е с по-нисък клас на горимост (фолиото гори лесно, стъклото – трудно). Ако поставите bi-facial или double glass панели, понижавате риска от пожари в системата и увеличавате класа на сертификата, който може да получи както покривната централа, така и сградата. При застраховка, инвеститорът ще ви даде и по-добри условия. Също така, тези панели са с по-голям срок на годност, издържат по-дълго във времето.

В последния доклад на Bloomberg New Energy Finance от списъка с производителите от т.нар. първи стълб на соларната енергетика отпаднаха над 30 фирми. Миналата година бяха 50, вече са само 20. Световните производители, които отпаднаха, или не са предлагали bi-facial панели, или са предлагали такива, но с компрометирано качество. Популярни в България марки, като ULICA Solar и DAH Solar, също вече не са в престижната класация на Bloomberg.

А как стои въпросът със зарядните станции за електромобили. Наблюдавате ли ръст в този сегмент?

Зарядните станции за електромобили бележат ръст, макар и все още малък. Причините са главно две. Първо, проектантите и инсталаторите, които могат да финализират работещо решение за зарядни станции, са малко. Сравнително малко са и моделите на пазара. Второ, вече има разочаровани инвеститори – избрано е оборудване с некачествен hardware. А всеки негативен отзив влияе върху търсенето.

Не е важно една зарядна станция просто да работи. А да зарежда батерията по оптимален за превозното средство начин. Зарядните станции с ниски технически параметри, с нисък ампераж, не са добро решение.

Миналата година ние продавахме основно AC зарядни станции за домакинствата. Наскоро започнахме да предлагаме и бързозарядни DC станции за малкия и средния бизнес. Те зареждат електромобилите за минути, зависи, разбира се, от автомобила и от избраната батерия. Към тези решения има интерес от фирми, в новите комплекси, които се изграждат, където станциите ще бъдат за общо ползване. Има интерес и от частни лица, за лично ползване.

Имахте планове за нова логистична база в България. На какъв етап сте?

В момента правим доставки на фотоволтаични системи от нает склад в Шумен. Инвестираме и в собствена база там. Избрахме за инвестиция Шумен, защото е град с перспектива. Близо е до международни и междуградски пътища, до най-големите пристанища и летища. С една от фирмите ни партньори закупихме терен от 10 000 кв.м. в „Индустриален парк Шумен“. В момента сме на етап проектиране. Надяваме се в средата на тази година да започне строителството. Новата ни база в Шумен ще се ползва и като логистичен център, за да отговори на потребностите на развиващата се индустрия в Североизточна и Централна България.

Какви са очакванията ви за представянето на „АмонРа Енерджи“ АД до края на годината?

„АмонРа Енерджи“ се развива добре. До средата на годината очакваме във всеки един голям град в България да имаме соларен проект, в който да сме участвали. Надяваме се ръстът да продължи и да успеем пак да разпределим дивидент. През 2023 г. разпределихме 80% от нетната печалба на дружеството на акционерите.

“AмoнPa Eнepджи” AД e eдин oт yтвъpдeнитe дocтaвчици нa Бaлĸaнcĸия пoлyocтpoв  нa фoтoвoлтaични мoдyли, инвepтopи и  ĸoнcтpyĸции зa coлapни cиcтeми. Πpeдлaгa нa ĸpaйни ĸлиeнти и фиpми-инcтaлaтopи нaд 200 paзлични пpoдyĸтa нa рrеmіum cвeтoвни пpoизвoдитeли нa фoтoвoлтaични cиcтeми. Фирмата е логично разширение на дейността на „Централна енергоремонтна база“ ЕАД – предприятие със 75-годишен опит в енергетиката. „АмонРа Енерджи“ имат и дъщерна компания, която специализира в инсталациите. Фокусът е върху малки и средни проекти до 5 мегавата – за къщи, промишлени сгради, търговски центрове, предприятия.

Leave a comment